Varumärken

GSL startade med ett enda varumärke i portföljen: Fred Perry. Det fanns förstås gott om naturliga kopplingar mellan Magnus Gustafsson och ett legendariskt tennismärke, däremot fanns det inga självklara skäl att räkna med succé.

Försäljningen av Fred Perry i Sverige blev långt över allas förväntningar och försäljningsökningen i Sverige var betydligt högre än siffrorna på den europeiska marknaden. Man kan undra vad det beror på. Självklart finns det inget enkelt svar, det kan handla om sådant som tur och timing eller personkemi – eller – som Fred Perry själv kanske resonerat: Om hårdare arbete och mer svett än de andra!

Fred Perry

Fred Perry

Fred Perry var det första brittiska varumärke som lyckades kombinera sport och mode, därigenom lyckades man skapa några av de mest ikoniska plagg och accessoarer vi sett under de senaste årtiondena. Bra exempel på detta är svettbandet, den klassiska Fred Perry-pikén, WCT-jackan och bowlingväskan.

Allt började med den brittiska arbetargrabben och tennisspelaren Fred Perry, som inte fick ta emot sin guldmedalj inför publik när han vann Wimbledon då han inte ansågs vara ¨fin¨ nog. Med hjälp av fotbollsspelaren Tibby Wegner, startade Perry upp sin klädverksamhet i slutet av 40-talet. Deras tennisplagg blev snabbt populära bland spelare runt om i Storbritannien och 1952 lanserades, vad som skulle bli Fred Perrys mest kända plagg; en piké med bra passform och broderad lagerkrans. Den numera välkända lagerkransen, är samma symbol som fanns på Perrys guldmedalj från Wimbledon.

På 60-talet fördes Fred Perry-pikén ut på gatan. Det var de brittiska modsen som behövde en tröja som höll för att ¨dansa i hela natten och fortfarande se bra ut i på vägen hem¨. Sedan dess har Fred Perrys kärleksaffär med brittiska subkulturer fortsatt. När brittpopen erövrade världen på 90-talet, var det därför ingen överraskning att se band som Blur och Oasis bära märket.

Idag är lagerkransen igenkänd överallt och Fred Perry har återförsäljare i över 50 länder runt om i världen. Fred Perry-pikén tillverkas fortfarande med samma höga kvalitét och är synonym med brittpop-stilen.

www.fredperry.com

FredPerry



Jim Rickey

Jim Rickey är ett skandinaviskt designmärke som erbjuder tidlösa skor och premium accessoarer av hög kvalitét. Jim Rickey är ett hyllat varumärke på den internationella sko marknaden och har inspirerat branschen i över 10 år.

Jim Rickey produceras endast i mindre utvalda fabriker där hantverket spelar stor roll. Varje detalj är viktig, allt från materialval och passform till finish. Varje enskild produkt granskas noga innan den får lämna fabriken.

Alla produkter är utformade i Jim Rickeys studio i Stockholm för att ge funktionalitet i skor och accessoarer med stor uppmärksamhet på kvalitet, hållbarhet och detaljer.

Produkterna finns tillgängliga Jim Rickeys e-handel butik och utvalda återförsäljare runt om i världen.

www.jimrickey.com

Jim Rickey


Hudson London

Hudson London

Varumärket Hudson grundades i London och har blivit ett favoritmärke hos många skofantaster. Kvalitet, form och arbetad design är grundstenarna i deras filosofi och det är omsorgsfullt arbete med detaljer som gör skorna unika. De är inte rädda för att experimentera med nya tekniker och försöker alltid att flytta gränser. Hudson har vuxit under det senaste decenniet genom att hålla fast vid sina rötter och se till att de är ett skomärke för de stilmedvetna, framåttänkande och kräsna.

När företaget startade år 1990 var ambitionen att fylla luckan i skoindustrin med ett prisvärt, nytänkande skomärke med hög kvalitet. Omöjligt att kombinera? Inte för Hudson!
Varumärket började sin produktion i en italiensk skofabrik som förstod konsten att göra skor. Genom att arbeta i Italien har Hudson kunnat utnyttja överflödet av skinn och ta del av den genuina skomakerikunskap som finns i landet.

2004 lanserades Hudson sitt nya märke H London, som en ”olydigare” lillebror till den korrekte gentlemannen Hudson. Denna lansering hamnade helt rätt i tiden och fick en flygande start med sina vintage-, film- och musikinspirerande skinnskor.

H London har snabbt blivit kändisarnas favorit. Alla från Sienna Miller och Agyness Devn till Robbie Williams och Russel Brand har blivit fotade i sina H London skor i sitt vardagsliv.

www.hudsonshoes.com

Hudson



Eastpak

Sedan 1952 har Eastpak inspirerat människor att resa. Redan från första väskan har kvalitén varit i stort fokus då Eastpak var en tillverkare av väskor och duffels till den amerikanska armén.

Varumärkes popularitet växte sedan snabbt internationellt, tack vare det breda utbudet av material, färger och tryck.

Även om modeller och design utvecklats genom åren, håller dagens produkter samma goda kvalitet som de gamla militärväskorna gjorde för över 60 år sedan.

Med Eastpak reser du med både stil och komfort, oavsett om du är på väg till arbetet eller ska resa jorden runt.

www.eastpak.com

Eastpak



Asfvlt Sneakers

Asfvlt Sneakers är ett franskt varumärke som grundades 2013 av Cyrill Tourress. Efter etableringen i Paris gick det snabbt för varumärket att nå stora framgångar på den europeiska marknaden.

Asfvlt erbjuder trendiga sneakers där hantverk kombineras med hög komfort och kvalitét. Skorna är konstruerade med superlätta phylon-sulor samt air cusion-sula som förutom sin trendiga look även ger bra dämpning och stöd för foten.

www.asfvlt.fr

Eastpak


Wrangler

Wrangler Footwear

Wrangler Footwear har grund i det välkända jeansmärket Wrangler. Enda sedan starten har företaget inspirerats av det verkliga livet. Wrangler anser därför att kläder och skor bör utformas för att passa behoven hos användaren. Wrangler Footwear erbjuder ett brett utbud av skor som passar dig, oavsett stil och användningsområde.

Det som från början var ett märke för cowboys är idag anpassat för den moderna mannen och kvinnan, men fortfarande med samma känsla för kvalitét och funktion.

http://www.wrangler-footwear.com/

Wrangler



Human Scales

Human Scales

Human Scales grundades år 2007 av Mikko Kämäräinen och Peter Ferber. Varumärket och namnet har sitt ursprung från fiske och skärgårdsmiljö, något som ligger de båda grundarna varmt om hjärtat. Namnet antyder att kläderna du bär blir en del av dig själv.

Efter att ha arbetat med kända såväl som okända varumärken, har de skaffat sig både kunskap och inspiration för att skapa något som sticker ut på marknaden.

Human Scales design är tidlös med fokus på detaljer, passform och tyger av hög kvalitét. Human Scales arbetar med några av världens ledande tygfabriker i Japan, Italien och Portugal och alla produkter är handgjorda i Europa.

Varumärket utstrålar mycket känsla och finns i över 150 butiker i Sverige, Norge, Finland, Danmark, England, Irland, Tyskland och Spanien.

www.humanscales.se

HumanScales



Head

HEAD

HEAD är en av världens ledande aktörer inom sportutrustning. HEAD har ett gott rykte i branschen, dels för att produkterna håller god kvalitét och att HEAD alltid ligger i framkant i utveckling, men även för att världsspelare som Andy Murray och Novak Djokovic väljer att använda sig av HEADs produkter.

HEADs rötter sträcker sig tillbaka till 1950, när Howard Head, etablerade företaget. Verksamheten är för närvarande uppdelad i fem divisioner, vintersport, racketsporter, dykning, sportkläder och licensiering. På GSL arbetar vi med den division vi vet bäst om: racketsporter. GSL AB har varit den svenska distributören för HEAD sedan 2010. Ansvarig för denna del av GSL är Magnus ”Gusten” Gustafsson som är en före detta tennisspelare med bland annat Top-10 på ATP-touren och Davis Cup vinst för Sverige både 1994 och 1998 på sin meritlista.

HEAD är dessutom med och stödjer två intressanta projekt. Den första heter ”Små lirare” började som ett program för barn mellan 9-10 år träffas och tillsammans spelar tennis, fotboll och andra sporter. Det andra projektet heter ”EuroElite”. Det är en organisation som anordnar tennisläger och tävlingsresor av alla möjliga slag för juniorer över hela världen, med främsta syfte att hjälpa svensk tennis att utbilda spelarna och få dem att lära sig hur det är att spela ute på touren.

www.head.com

Head