GSL - en personlig och ödmjuk distributör

GSL arbetar för att bli Skandinaviens främsta varumärkesförvaltare med en bred portfolio med starka lokala samt internationella varumärken. De varumärken GSL representerar står för nytänkande, design, funktion och originalitet.

GSL har sina rötter i svensk och internationell tennis.

Som tur är har steget mellan tennis och mode aldrig varit särskilt stort; speciellt inte för vår föregångare Fred Perry.

Historien om GSL tog fart på tennisbanan år 1997, med just Fred Perrys lagerkrans på bröstet. Magnus Gustafsson, grundaren av GSL, var vid detta tillfälle sponsrad av det brittiska varumärket, som alltid valt EN världsspelare att sponsra – någon med rätt personlighet och attityd på banan. Magnus lärde känna Fred Perrys VD och när det var dags att börja tänka på en sysselsättning efter tenniskarriären fick han chansen att vara distributör för varumärket i Sverige. Tillsammans med sin bror; Anders Gustafsson, startade han år 1997 GSL.

”Jag startade GSL med samma attityd som tog mig till världstoppen: Det finns inga genvägar. Hårt arbete och mycket svett, i kombination med en vilja att lyssna, lära och utvecklas har därför varit en självklarhet för alla medarbetare sedan bolagets första dag” – Magnus “Gusten” Gustafsson

Sedan starten 1997 har GSL utvecklats åt två håll: mode, med fokus på herrmode och kvalitet samt tennis, med fokus på rack och material. Med dessa två affärsområden arbetar vi idag separat, men nära varandra, mot samma mål: att bli Skandinaviens främsta varumärkesförvaltare.

 

”Det finns inga genvägar!”

Bolagets grundare Magnus Gustafsson, två gånger rankad (1991 och 1994) som nummer 10 i världen i tennis, startade GSL med samma attityd som tog honom till världstoppen.

Det finns hundratals företag som gör det vi gör. Många av dem med stor framgång. I den meningen är vi inte unika. Det som utmärker oss är vårt ursprung och vår inställning.

”På banan är vi fokuserade, koncentrerade, uthålliga, snabba, starka och smarta. Utanför banan är vi ödmjuka, generösa, hjälpsamma, lugna och respektfulla.”
– Magnus ”Gusten” Gustafsson

Sedan starten har vår filosofi varit lyckad. Vi växer varje år men fortsätter hela tiden att arbeta för att behålla flexibiliteten och personligheten hos det lilla företaget. Vi gör det här för att vi tycker att det är roligt och det hoppas vi att vi förmedlar till våra kunder. Två av våra kärnvärden är att det ska vara roligt att gå till jobbet och att vi alltid ska försöka ge det lilla extra. Vi värderar lojalitet och långsiktighet högt.

 

GSL startade med Fred Perry som enda varumärke i sin portfolio.

Det fanns förstås gott om naturliga kopplingar mellan Magnus Gustafsson och det legendariska tennismär­ket – men det fanns egentligen inga självklara skäl att räkna med succé.

Trots det blev utvecklingen för Fred Perry i Sverige långt över allas förväntningar och försäljningsökningen i Sverige betydligt högre än siffrorna på den europeiska marknaden. Man kan undra vad det beror på. Självklart finns det inget enkelt svar, det kan handla om sådant som tur och timing eller personkemi – eller – som Fred Perry själv kanske resonerat: ”Om hårdare arbete och mer svett än de andra.” 

Sedan starten med Fred Perry 1997 har det fyllts på med var­umärken. GSL är ett expansivt företag som alltid är intresserade av nya samarbetspartners.